Opvallende zaken

17 augustus 2015 - Holten, Nederland

Eenmaal thuis kijken we terug op een mooie reis,zonder al teveel moeilijkheden. Alles verliep prima en ook het omschakelen lijkt weinig problemen op te leveren. Het reizen op deze manier gaan we hopenlijk vaker doen. De eerste plannen zijn er al... We realiseren dat sommige vreemde aziatische dingen al bijna gewoon voor ons waren. Deze wil ik toch ff vermelden.

Toiletgebruik. De meeste toiletten zijn de sta- wc's. Zonder de europese toiletpotten dus. Gebruik van wc- papier is er niet of nauwelijks. Het riool raakt er alleen maar van verstopt. Dus een open afvalbak voor je evt gebruikte papier. Meestal is er een grote emmer of bak met water,met een  plastic pannetje, waarmee je de wc doorspoelt en evt je achterste. Bij de luxere uitvoeringen is een waterstraal op hoge druk Niet op brilwaarmee je je achterwerk schoon spoelt. In de w.c pot of aan de waterslang naast de w.c. Het leverde ons soms de leukste taferelen op. Vaak was het toilet in iemands douche en wasruimte. Zodat wij tussen iedereens tandenborstels en was zaten. Moet je thuis toch niet aan denken. Het ontbreken van een slot, maar ook zelfs van een pot, of iets wat er op leek. Op mijn blote voeten in het openbare toilet onderweg was ook een hoogtepunt. Dan heb ik het toilet in de jungle maar even buiten beschouwing gelaten.

Verkeer. Iedereen rijdt links, in een of meedere rijen. Alles wat wielen heeft, rijdt op straat. Alles is volgeladen, met van alles en nog wat. Eieren torenhoog opgestapeld, kunnen zo onder de snelbinders, evenals blokken ijs, zakken kroepoek en noem maar op. Met de hele familie op 1 brommer, incl baby's en beesten. In ,op en buiten de bus, cq vrachtwagen hangen is normaal.De bus heeft bijrijders die hun aanwijzigingen naar de chauffeur schreeuwen, die ziet immers zelf weinig door de overvolle bussen. Voor in en uitstappen staat de bus regelmatig niet stil. Elke stad heeft zijn eigen openbaar vervoersmiddelen en die verschillen nogal. Lopen naar de hoek van de straat lijkt bijna not done. Veel te ver! In de grotere steden staat het verkeer regelmatig vast. Zebrapaden zijn er soms wel, maar worden eigenlijk niet gebruikt. Een agent regelt soms het verkeer, hoewel niemand lijkt er, net als van stoplichten, iets van aan te trekken. Oversteken gaat op goed geluk, tussen het aanstormend verkeer door. Af en toe, liet een agent het verkeer stoppen, en hielp ons, toeristen, met oversteken.Voor het in en uit parkeren van o.a  brommers en auto's zijn parkeerhulpen. Op drukke wegen, bij hotels en duurdere winkels en restaurants. Iedereen die zich geroepen voelt, trekt een oranje hesje aan, geeft aanwijzigingen of houdt het verkeer vast. Als vergoeding word een kleinigheid gevraagd, of je nu hulp wilde of niet. De vele brommers worden ook voor je geparkeerd. Lekker dicht tegen elkaar aan. Dan kun je er tenminste wat kwijt. Af en toe lastig als jou brommer net diegene is, die achteraan staat als je weg wilt.

Hygiene. De laatse jaren zijn er meer campagnes gestart om handen wassen en tanden poetsen te stimuleren. Voor ons heel normaal, hier echter niet. De meeste restaurants hebben nu een wastafel in het restaurant waar je je handen kunt wassen. Veel aziaten gebruiken mondmaskers, in het verkeer, maar ook in de openbare ruimtes en op straat. Er zijn wegwerp in allerlei soorten en maten. Ook flink creatief uitgedoste versies, van bijv de meest enge monden. In het ziekenhuis zouden ze er hartklachten van krijgen. Dan liever de Minnions of angry birds. De afwas gebeurt in de rivier, maar ook op straat achter de eetstalletjes met of zonder water. Een doekje was ook afdoende.

Eten. Eten gebeurt vooral op straat, tussen de kraampjes, maar ook op de brommer of in een betjak. Het hele dag door. Het padang eten ligt bijv de hele dag om opgegeten te worden. UItgestald ligt het in de etalage te bakken. Achterop de middag komen de etenstalletjes overal tevoorschijn,de kaki-lima's ,vijfvoeten. Iedereen probeert wat te verkopen. Dames met manden vol etenswaren,mee zeulend op hun hoofd, of kleine draagbare keukentjes. De kleine, draagbare bbq's rookten elke avond volop. Of ze worden snel aangeslingerd in de kleine restaurantjes.Stoepen worden voorzien van kleden en lage tafeltjes. Of van tafeltjes met plastic krukjes, in de meest mooie kleuren. Vaak is het eten op straat aantrekkelijker en schoner, als menig restaurant. Hoewel we ook verscheidene tentjes links hebben laten liggen. net als het eten van o.a duif en allerlei ingewanden, of al uren van te voren gebakken eten.

Geloof In Bangkok zijn we gefasineerd door het in onze ogen vredelievende Boedisme. Het offeren van eten aan tempels en monniken. De geurige wierrook overal. Het offeren van geld en eten blijft raar in onze ogen. We moeten wat meer wennen aan de moslimcultuur. Veelal luide oproepen tot gebed, overal en altijd. In het holst van de nacht en ook in de jungle. De hoofddoeken, het zwemmen in grote gewaden. En op sommige plekken de enorme hoeveelheid burka's, in schril contrast met de ernaast lopende schaars geklede echtgenoten.

We hebben genoten van het avontuur, van het land en van elkaar...dit smaakt naar meer!

Suzanne

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade