We verkiezen het luchtruim en landen in Hong Kong.

13 augustus 2015 - Hong Kong Island, China

De shuttlebus vertrekt al om 6.00 uur, dus vroeg opstaan. In de nieuwe ontbijtzaal lijkt een lekker buffet te komen. Zo vroeg staat er al wel wat.. o.a toast. De groene boterhammen stop ik in de tas. Lekker pandancake, blijkt later in het vliegtuig.E.e.a verloopt voorspoedig en om een uurtje of drie plaatselijke tijd landen

Hongkong skyline

we in het moderne Hong Kong. (tijdsverschil +1 uur met Jakarta) Er staat een enorme rij voor de immigratiedienst, maar wonder boven wonder gaat alles vlotjes. We pinnen wat Hong Kong Dollars en kopen een kaartje voor de airportlink. Gisterenavond heb ik me gelukkig nog wat verdiept in het HongKongkienesie gebeuren. De ultamoderne metro, vervoert ons deels ondergronds en deelsbovengronds in 20 minuten naar Kowloon. Met

kijk dan

de bus gaan we  naar de oever aan de overzijde van Hong Kong City.We verbazen ons over de immens hoge moderne gebouwen vol met ledreclame. Max kijkt zijn ogen uit en ziet in een paar uur meer luxe, dure auto's als ooit daarvoor. Lexus, Ferrari en noem maar op. De Gucci, Prada  en luxe shops zijn hier in overvloed. De prijskaartjes en portiers van de winkels vind ik niet echt uitnodigend, dus houden we het maar lekker bij de etalages. We gaan met de Star Ferry naar de

fresh fish !overkant. De chinese tekens worden gelukkig in het engels vertaald, de aanwijsborden ook. De oude boten brengen ons, voor nog geen euro,  in nog geen 10 minuten naar het centrum. De skyline is overweldigend. We wandelen wat rond en stappen dan in de oude dubbeldeksmetro, die van oost naar west rijden. De zgn Ding Ding. Zoals ik gelezen heb, stappen we achterin in. We hebben geluk,  de plekken boven voorin zijn nog vrij. We hebben een mooi overzicht op de stad. In eendwat een andere wereld zijn we weer terechtgekomen. De metro zelf lijkt zo uit een museum.Bij het uitstappen gooi ik de benodigde 7.5 HKD in een bus naast de chauffeur. Op goed geluk zijn we uitgestapt,en komen in een zijstraat met een marktkraampjes terecht. Heerlijk kijken wat hier te koop is.We zien, voor ons, vreemde zwarte eieren, en ook hier liggen de vissen te spartelen op de kraampjes. Blauwe krabben en druk hakkende verkopers met enorme rubberlaarzen. Duidelijk meer ingetogen mensen en lang niet zo hartelijk als wat we de afgelopen weken gewend waren. Als we eenden en buikspek passeren, blijk je er ook te kunnen eten.

slagerHet duurt maar even of we zitten achter een bak soep. En de buikspek en red roasted pork wordt gesneden. We zijn de enige in de winkel, de gasten die er zaten waren ineens snel verdwenen. De airco wordt extra aangeslingerd voor ons, schijnbaar, verhitte toeristen. Heerlijk! Met de Ding Ding en ferry gaan we terug en even voor 20.00 uur staan we weer op het inmiddels donkere Kowloon. We hebben een mooi overzicht op de skyline en genieten van de lightshow. Elke avond worden de enorme gebouwen verlicht en mbv o.a laserlight  is er een lichtshow van 15 minuten. Gaaf om te zien, maar minder spectaculair als we gehoopt hebben. Op ons gemak gaan we weer richting airport. Daar frissen we ons wat op, en maken we ons op voor de terugreis. Even na middernacht vertrekken we om, om net voor 7 weer in Amsterdam te landen.  Helaas laat Max Jerry in het vliegtuig liggen. We doen ons best maar om de een of andere reden word Jerry niet teruggevonden. Papa , Mama, Kristien en Jon staan al ff te wachten als we de aankomsthal in komen. Wij hebben niet het gevoel dat we erg lang zijn weggeweest. Jammer het zit er op,maar we hebben enorm genoten. Op naar een volgend avontuur.

Suzanne.

1. Doret:
    17 augustus 2015
    Fijn dat jullie weer thuis zijn en Nederlandser kan het weer niet zijn
  2. Nathalie:
    20 augustus 2015
    Selamat pulang di tanah belanda