Batikken en souvenierjacht.

4 augustus 2015 - Jogjakarta, Indonesië

Na een overheerlijk ontbijt met omelet en tomaat en mix fruit juice, stappen we op de bus. We lopen een stukje naar een batikfabriekje met winkel uiteraard. We kunnen er een korte cursus doen. We zijn de enige toeristen en de mevrouw gaat wel erg enthousiast aan de gang. Uit een grote kast met stempels mogen we een randje en batikfabriekwat motieven uitzoeken, zodat we alle drie ons eigen doekje mogen maken. Voor we het weten staat het eerste randje al op het doek. Max weet goed wat hij wil, wij hebben er wat meer moeite mee. De stempels gaan in een bak met heet parafinnevet. Onder begeleiding zet max zijn stempels op het doek. Zijn naam en datum met potlood. Ook wij mogen. Na wat aandringen mogen wij zelf met de was onze namen op het doek schrijven.Eigenlijk had ze het liever niet, want het moest wel goed gebeuren. Het is inderdaad een nauwkeurig werkje dat enige vaardigheid eist. Dan mogen we het proces volgen, de doeken worden gefixeerd met 1 of ander goedje, en gaan dan in groen kleurbad. Max zijn keuze. In een heet bad wordt de was eruit gekookt. De natte doeken worden in kranten gedroogd, gestreken en ingezoomdbatikken. Alles heerlijk primitief. Een heel bewerkelijk proces. Maar het resultaat is best leuk. Max is supertrots en wil thuis toch ook echt gaan batikken. We laten ons met een motorbedjak naar een zilver fabriek brengen. Daar krijgt Erik een nieuw ringetje aan zijn nepalhanger.  Als we ons met een motorbedjak naar Mirota batik laten brengen, stap ik te vroeg uit. We struinen in het verkeerde winkelcentrum op zoek naar matras overtrekken van batik. Als we bij de juiste winkel zijn, aan de overzijde van Marlioboro, snap ik wat er word bedoeld met het winkel walhalla. Wat een mooie spullen, vaste prijzen dus geen gezeur. Ik koop wat batikstof om zelf de hoezen te maken,en nog wat souveniers. Bij de kassa vrees ik met grote vrezen. Met tassen vol en niet heel veel geld lichter lopen we de deur weer uit.  Als we thuis komen hebben we zere voeten, dus gunnen we ons na het avondeten voetmassageeen heerlijke voetmassage. 90.000 IDR,  6.10 euro voor ons drieen is dat ons wel waard.

Suzanne.

1. Nathalie:
    5 augustus 2015
    Nou max ik ben erg benieuwd naar je creatie!!!
  2. Papa en mama:
    5 augustus 2015
    wat een belevenissen leuk hoor super!!!