Brommernozems en een apentempel.

3 juli 2015 - Hua Hin, Thailand

Vanmorgen lekker ontbeten op de steiger. Een relaxt begin, btje loeren naar de bedrijvigheid op het strand en bij de vissersbootjes.Gisteren geprobeerd om online kaartjes te boeken voor een VIP airco bus voor zaterdag naar BKK., helaas niet gelukt. We huren 2 motorscooters van 125 cc en gaan op pad. Wel errug wennen hoor dat links rijden, vooral op drukke stukken.. De mijne lijkt niet goed te zijn, want slaat steeds af..Maar dan blijkt het juist milieubewust te zijn, want FF gassen en je rijdt zo weer verder. Dat zouden ze meer moeten doen, vooral in bijv BKK, daar rijden er ook gigantisch veel.brommernozemsHet is FF zoeken maar uiteindelijk vinden we het busstation, 2 dames zitten achter een tafel op de stoep van een gebouwtje. De VIP bus hebben ze niet maar wel een gewone aircobus. We rijden richting het zuiden, jammer genoeg zijn de kleinere weggetjes moeizaam te vinden. Max geniet volop, stoer zo bij je vader voorop de motor.We rijden naar Wat Khao Takiab, de apenberg .Eerst lopen we de verkeerde berg op, boven is een bouwval, wel met natuurlijk wat monniken, tempels en apen. Maar

ijsboeren

weinig echt indrukwekkend. Aan de voet van de berg staat een enorm Boeddhabeeld van goud, die uitkijkt over het mooie strand. Max herkent in de verte meteen het hotel bij ons in de buurt. Met enige aarzeling besluiten we een ijsje bij een rijdende ijsman te kopen. Ondanks dat het behoorlijk bewolkt is is het bloedheet. Het lijkt wel Nederland op het moment, daar verwachten ze morgen 38 gr, gisteren was het er de warmste nacht ooit. We stappen weer op en rijden een stukje zuidelijker, daar eten we aan een gezellige strandtent. Het eten niet echt bijzonder en duur. Het strand is vol met een giga groep studenten. Het ziet ernaar uit dat de meesten nog nooit de zee hebben gezien.. Iedereen gaat gewoon met kleren en al het water in. Als wij ook het water in gaan, kijken ze vol bewondering..Jeetje die kunnen zwemmen... Een moeder probeert haar kinderen te laten zwemmen, Max  doet het wel voor.  Als we allemaal een btje jeuk krijgen en ook de locale beginnen te krabben, gaan we maar snel het water uit. We rijden terug en vinden dan de echte apen tempel,  een mooie stijle weg omhoog. Erik en Max rijden bijna een aap aan. Bovenop deaapjes  berg staat een mooie tempel omringd door rijen klokken . Een steile trap loopt ernaartoe. Her en der lopen monniken rond. De monnik bovenin de tempel geeft Max een mooi geknoopt armbandje. Weer beneden aan de trap zien we buiten de toegangspoorten van de Wat nog meer apen. Daar mogen ze gevoerd worden. Ze komen met honderden overal vandaan als ze in de gaten krijgen dat iemand ze gaat voeren.. Wij houden het mooi bij kijken. We stappen weer op en racen de berg af. Beneden kijken we nog even in een oude vissershaven. Netten worden van al hun restjes ontdaan, in diverse kraampjes word de vis aangeboden... Het kan ter plekke op de  bbq.. Enorm veel garnalen, krabben. Op de terugweg lijkt het FF of we verkeerd gaan, we worden de weg afgeleid, en 100 meter verder er weer op.Bij het guesthouse nemen we nog een laatste duik in zee..die zullen we  voorlopig niet weer zien.Met de scooter gaan we naar de nightmarkt. Eerst nog FF op zoek naar benzine, blijkt niet echt makkelijk. Het huren incl de benzine kost ons 500 bht. We zien allemaal eetkraampjes en gaan daar maar even kijken. Het ziet er goed uit. Verse groenten, netjes verzorgd. En er is een goed doorstroom. We beginnen met vers gebakken koekjes. Max wil roasted pork, wij nemen een mix dus groente , crispy pork, en red roasted pork, geserveerd met eitje en komkommer op bordjeFruitshake rijst. We krijgen er alle drie een beker water en kommetje bouillon bij. Op tafel staan de chillies, zuren en sauzen. Het smaakt prima. De TV achter de kraam schalt lekker, zoals op zoveel plekken hier in Thailand. We betalen 140 bht en eten op de nightmarkt nog een mango sticky rice. Ik koop een jurkje , en we zijn nog net op tijd om de scooters weer in te leveren. Als Max naar de kamer gaat, halen we nog FF een biertje die we op de veranda op drinken, wat een relaxt plekje.

Suus.

1. Papa en mama:
    5 juli 2015
    super leuk verhaal van onze Brom nozems.veel liefs van ons.
  2. Fer, Diana, Nigel:
    5 juli 2015
    Leuk om ook de foto's te zien. Laat die apen inderdaad maar links liggen, ik heb met het voeren geen goede ervaring met die beestjes. Eentje liet mij zijn hele grote tanden zien en ik gooide mijn zak voer meters de lucht in, haha. Geniet er van. Wij hadden gisteren in Maastricht inderdaad meer dan 38 graden gehaald, puf puf. Groetjes, Diana, Fer en dikke knuffel voor Max van Nigel xxx
  3. Joke Boode:
    Hallo Erik Suus en Max,

Wat een spannende dingen doen jullie. Vooral het tochtje op de brommers.
    We hebben vorige week in de klas jullie verhalen gelezen en foto's gezien. Nu hebben ook wij vakantie op school. Groetjes van alle kinderen uit groep 4 en de juffen