Bukit Lawang

15 juli 2015 - Bukit Lawang, Indonesië

We willen vroeg weg, en zitten om 7 uur aan het ontbijt. We moeten de rekening betalen, maar hebben blijkbaar al teveel in de fooienpot gegooid. 2.200.000 IDR, voor 5 dgn 3 x per dag eten en drinken. Wat verlaat lopen we bepakt over de lange hangbrug. Rian zwaait nog even.
In een oude jeep, rammelen we naar bukit Lawang. Zo' n 2.5 uur verderop. Max kruipt meteen helemaal achterin De chauffeur spreekt maar weinig Engels, maar zo af en toe kan hij ons wat duidelijk maken. We zien pakken rubber, vers geperst uit de rubberboom. De kingfischer, een klein vogeltje, alla ijsvogel.We hadden hem al wel gehoord.
We zien heel veel palmolie bomen, ook hele platgekapte stukken met nieuwe aanplant ertussen. Ik vind het maar triest aan doen
Het dagelijkse platteland leven is mooi om te zien. Kippen achter op de motor, hele etensstalletjes en ook 2 jongens op een motor met een kruiwagen in de hand achter zich aan stuiteren. De eerste rijstvelden verschijnen.
Omdat we geld moeten pinnen rijden weer eerst 9 kilometer verderop naar een ATM. Als we de lange rijen zien, vrezen we toch FF. De automaat is leeg, hij moet voor de 5 x vandaag weer gevuld worden. Omdat het eind van de Ramadan is en het Idul Fitri, het Suikerfeest begint krijgt iedereen extra geld. Zoals bij ons met kerst.
Met een volle portemonnee, rijden we terug naar Bkl. Ik scoor nog ff een grote zak, kuping gajah. Olifanten oren.Ik heb ze regelmatig op de indo recepten site zien langskomen. Het is een zoetige snack, lekker.
Het guesthouse wat Mega ons aanraadde is prima, wel wat duurder maar oké. Vlgs de eigenaar aapvrij en goede WIFI Bukit is wat drukker, met veel meer " winkels, stalletjes" met name met kleding. Het doet wel armoedig aan. We lunchen met lekkere Soto en nasi aan de overkant van de rivier. Erik blijkt de sleutel van Mega-inn nog op zak te hebben.Bukit Lawang
We besluiten toch om de 2 daagse trekking te doen, morgenavond slapen we dus in de jungle. Samen met 2 Spaanse jongens en een aardige, tenminste dat lijkt zo, gids.
Ook regelen we vervoer naar het Tobameer, zo' n 8 uur rijden. Zaterdag in een airconditioning auto, met tussenstop op de grote fruitmarkt van Bergastasi.
We kopen voor max een lange broek en lange mouwen. Een aanslag op ons budget, 6 euro samen. Max zwemt nog met de wassende jongens in de snelstromende rivier. Heerlijk om te zien, zwemmen in Bukit Lawanghoe makkelijk hij zich aansluit.
Aan de overkant word een spelletje gespeeld en soort voetvolley. Mooie rotanbal. Jeetje die mannen zijn lenig. We zien ons guesthouse , er loopt een aap over het dak.
We eten beneden in het restaurant, niet gedacht dat hier de imaan hier ook zo goed te horen is.
Maar op tijd naar bed.

Suzanne

1. Nathalie:
    16 juli 2015
    Jammer dat dit geen smaak reislog is en dat je alles mee kunt proeven!! Ik heb nu ook enorme zin in een mega bord soto
  2. Kristien en Jon:
    16 juli 2015
    Mooi hoor,wat jullie zoal meemaken.Leuk om te lezen dat Max zich zo goed vermaakt,zonder alle digitale toestanden die wij hier hebben.Denk dat het foto -album al redelijk vol raakt.
    Heel veel plezier Suus met al die mannen in de jungle (Tarzan in veelvoud)