Zwervers, toeteren, Tip Top en Tjong Fie's.

9 juli 2015 - Medan, Indonesië

Ik word al vroeg wakker, en heb het idee dat mijn bed in de moskee staat. Gelukkig is deze imaan wel goed bij stem als hij om half 6 zijn gebed ten gehore brengt. Het is best een lekker liedje om bij te slapen, jammer dat het volume op knetterhard staat.
De kinderen spelen al snel lekker luidruchtig, als de dienst is afgelopen.
Ik werk het blog maar ff bij, en boek een hotel voor die avond.
We ontbijten op de stoep, en een heel leven trekt aan ons voorbij. Diverse warungs , kleine verrijdbare eetstalletjes, in allerlei soorten en maten. De kinderen uit de buurt proberen op allerlei manieren aandacht te krijgen, vooral van Max dan...
In de taxi, naar het hotel zien we hoe groot, armoedig en vies Medan eigenlijk is. Er is enorm veel achterstallig of geen onderhoud. Kinderen proberen van alles te verkopen als we voor een stoplicht stil staan. Er zijn veel brommers, soms met 2 kinderen, auto's en bedjaks. Iedereen toetert er op los, even wanen we ons weer in india. Het hotel blijkt aardig luxe te zijn, we worden geholpen met uitstappen. Eenmaal binnen worden we omringd door veel hulpvaardige mensen...in de hal hangt een enorme kroonluchter.
Hoewel we officieel nog veel en veel te vroeg zijn, en ik maar 35 euro incl ontbijt heb betaald, lummelen we ff later al in onze de luxe kamer. Beetje vergane glorie is het wel. Als we later op het dak , Medan bekijken, zien we hoe groot en vies de stad eigenlijk is....
We lunchen bij Tip Top restaurant, vergane glorie met veel herinneringen aan de koloniale tijd. Je kunt er zowel indonesische, chinees als europese gerechten bestellen. Huzarensalade, wienerschnitzel, kroketten en mokkataart. Tot teleurstelling van Max zijn de saucijzenbroodjes op. De nasi speciaal, ayam pangang, gado- gado en rissoles zijn heerlijk.
De straat oversteken blijft een uitdaging, er staan zelfs verkeersregelaars bij werkende stoplichten. Niemand lijkt zich ook maar ergens iets van aan te trekken. We passeren diverse soorten mensen, zo ook een zwerver met letterlijk geen broek meer aan zijn kont.
In het Tjong Fie's Maison heerst een enorme rust , en zien we veel terug uit de "nederlandse" koloni1701086222ale tijd. Een Nederlandse architect ontwierp het in opdracht van de Chinese miljonair een kadootje voor zijn derde vrouw.
'Avonds lopen we een stukje door de buurt, doen wat aankopen voor in de jungle en spotten de eerste kakkerlakken. We eten nasi speciaal, met een glaasje jurek belanda en mangosap, aan een plastic tafeltje, onder een tl-lamp. Max kijkt naar sneeuw op de tv, het geluid doet het in elk geval heel goed...

1. Fer, Diana, Nigel:
    dag luitjes,

Tjonge tjonge wat een indrukken voor Max en voor jullie toch, ik krijg er ook honger van. Bij gebrek aan beter ben ik nu om 03.12 uur maar een pasteitje aan het warmen in de oven, het gezinnetje is al lang lekker aan het slapen. Ik ben net thuis van een 12 uren durende dienst en even jullie avonturen aan het lezen, klinkt allemaal geweldig kan het mij niet meer herinderen dat medan zo vuil is. In ieder geval nog een fijne reis en wij genieten lekker met jullie mee, zo nu lekker mijn pasteitje eten en dan lekker slapen.

Groetjes veel liefs en xx
  2. Nathalie:
    10 juli 2015
    Hoe smaakt een belanda suus!!!
  3. Nathalie:
    Bij die nasi speciaal!!!
    Ben benieuwd naar de jungle verhalen!!! Jullie eten iig goed!!! VoorZichtig met oversteken idd...
  4. Joke orse:
    Hoi Suus en familie,

Dit hotel is echt mijn ding(haha). Leuk om jullie vehalen te lezen het lijkt inderdaad wel een culinaire reis. De groeten van je hardwerkende collega's Maria, Rudi en Joke
  5. Kristien en Jon:
    10 juli 2015
    Al bijna 2 weken weg en dan zoveel indrukken meegemaakt,hoe is het blousjes afgelopen,echt een feest uitvoering?
    Veel pezier nog
  6. Jolijn:
    13 juli 2015
    hoi mensen
    jullie vemaken jullie wel weer mooie foto en leuke verhalen zo te zien hebben jullie het super veel liefs en nog veel plezier xxxx van mij